donderdag 5 april 2012

zoek op google!!

Weer echt iets voor mij.
We vertrokken zaterdagmiddag gepakt en gezakt (zelfs onze fietsen gingen mee) richting Parijs en ter hoogte van Leuven bedacht ik dat mijn fototoestel nog thuis in mijn andere tas zat. Terug rijden was geen optie en omdat het toch een privé reisje betrof ook niet zo erg. Toch wil ik jullie laten meegenieten en we maken er dus een spelletje van. De naam "ZOEK OP GOOGLE "
Wij logeren al jaren in hetzelfde hotel "Donjon"  vlakbij het chateau Vincennes in Vincennes Parijs (zoek op google). We leerden dit hotel kennen toen we de eerste jaren deelnamen aan l'aiquille en fĂȘte , toen nog in parc floral (zoek.....) en dus vlakbij het hotel. Het is er rustig , een heel mooie omgeving en dichtbij zijn er verschillende lekkere restaurants  (dat is erg belangrijk als je na een dag hard werken op een beurs nog moet eten ) . En nog een pluspunt , je vindt er nog gratis en veilige parking.
Maar de omgeving (parc floral en bois de Vincennes) maakte dat we al jaren van plan waren om er ooit te gaan fietsen. En nu ging dat gebeuren. Ik heb een tocht uitgezocht via "fietsen in Parijs" (zoek....) en vond een mooi parcours van 50km dat vertrok aan het kasteel Vincennes naar de valei van de Marne en via het parc floral terug eindigde aan het kasteel.
Zondagmorgen (een stralende morgen ) vertrokken we. In Parijs zit het fietsen momenteel in de lift dankzij de fietsen die je overal kan huren met je credit-card en fietsparcours zijn er volgens google genoeg . Wij gingen er dus vanuit dat die wel veilig zouden zijn.
Een fietspad staat aangegeven met een geschilderde fiets op de "rijbaan" en dan heb je voorrang. Dat hebben de Parijse chauffeurs nog niet echt begrepen en het komt er dus op neer dat je met gevaar voor eigen leven je soms tussen 2 (4,6,8 ) auto's smijt. En dat is goed gegaan tot het allerlaatste moment. Toen moesten we een heel drukke boulevard over. Ik zei tegen mijn man dat ik dat niet van plan was maar hij riep "oversteken " en zoals altijd heb ik netjes geluisterd. Auto's links ,rechts ,voor en achter en vooral ook heel snel. En mijn man ? Die was al ver weg.
En toen? Claxon !!!! Ik dacht "ik kijk niet want dan verongeluk ik " . Komt die wagen naast mij rijden en blijkt het politie te zijn. " of ik zelfmoord wilde plegen?" Nee dus ! Ze hebben mij netjes naar het fietspad geholpen dat zoals verwacht niet in het midden van een 6-baansweg ligt maar aan de rand en mijn hart heeft nog een half uur nodig gehad om het juiste ritme terug te vinden.
En nee , het was niet overal gevaarlijk .75% is best te doen en de fietstocht langs de Marne was echt heel mooi. Het is de rijkere buurt net buiten Parijs met prachtige huizen en kleine chateaus.
Maar we hebben niet enkel gefietst , ook geflanneerd , straatje in en straatje uit , winkel in en winkel uit op zoek naar leuke spullen en ideetjes. Ik heb mijn shop-parcours ( in mijn hoofd zit een cataloog van de leukste winkels in europese steden ). Ik ga altijd langs l'entree des fournisseurs in de rue Franc bourgeois en langs la droquerie in de rue du jour (zoek...;) dat zijn leuke handwerkwinkels maar er zijn natuurlijk ook alle andere winkels waar je ogen tekort komt . Toch vond ik nu weinig nieuwe ideetjes.

En s'avonds? Ik had genoeg handwerk mee maar na kilometers fietsen en wandelen en daarna lekker tafelen ben je na je vijftigste uitgeput. Ik heb elke avond nog geprobeerd om een beetje te haken maar na 1 lapje vielen mijn ogen al dicht. Toch ben ik er in de rit terug naar huis in geslaagd om de laatste 6 toeren van een kinderdekentje af te werken. ( ik wou de foto HIER maar hij staat DAAR)
Intussen zijn de zere benen en voeten terug in orde en loop ik wat te rommelen in de winkel . Alle kleuren vilt zijn terug binnen  en daar rijpt nu een quilt mee , en er zijn weer enkele fellere stofjes bijgekomen (nog niet compleet , dus wachten op de foto )
En dan als afsluitertje nog deze. Ik zag bij Muji (een japanse keten  (zoek.....)) een leuke sjaal waarmee je zo kon spelen dan je er verschillende poncho's , vestjes en topjes mee kon maken afhankelijk van hoe je de sjaal sloot. Geweldig !!!! maar best wel duur en oh zo gemakkellijk na te maken want gewoon een rechte lap. Je moet alleen wel kunnen onthouden waar nu precies de knopen en de knoopsgaten moeten komen en dat was niet evident. Er zat een gebruiksaanwijzing bij met alle mogelijkheden maar die was ingepakt en dus onzichtbaar. Ik maakte een paar notities en dacht dat het zo wel zou lukken maar na een avondstudie bleek dat het niet lukte. Terug naar Muji maar nu aan de andere kant van Parijs. Ik heb mijn acteertalent laten zien (gisteren gekocht bij andere Muji , spijtig genoeg zonder beschrijving  en nu kom ik er alleen niet uit ......) en kijk ze hebben uit medelijden een kopie gemaakt van de gebruiksaanwijzing. Nu is het dus alleen nog een kwestie van maken. Nog even geduld dus!!.

4 opmerkingen:

  1. Ik vind je een echte heldin, fietsen in Parijs! Ik vind autorijden daar al een hele toer en levens gevaarlijk! Maar fijn dat je zo goed werd geholpen en toch een heel fijne tocht levend hebt volbracht!
    Gaaf dit mooi dekentje en ben heel benieuwd naar die lap! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vlotte zaakjes doen bevalt je duidelijk beter dan vlotjes door het verkeer bollen :) :) :)
    Ik zag het patroon ooit op een Amerikaanse brei site en heb altijd spijt gehad dat ik het niet downloadde . Ben benieuwd naar het resultaat .Succes ermee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar hadden ze echt een foto moeten van maken ! "Kristel in het midden van al die auto's samen met de politie en haar man die aan de andere kant van de straat staat te denken dat het weer niet waar is!"
    Met Kristel op pad is altijd spannend!
    Groetjes,
    Ann
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig maar dat je weer veilig thuis bent! Tja, zo'n man heb ik ook: voordat ik het in de gaten heb roept hij: lopen, fietsen en neemt hij een spurt en heb ik het nakijken. Nou ja, gelukkig zijn wij 'vrouws' genoeg om zelf uit te kijken (humm) Binnenkort kom ik weer even langes hoor, heb stofjes en bolletjes NODIG!!

    BeantwoordenVerwijderen